|
Rond 1953 ontstond een discussie over het vervangen van de in slechte technische staat verkerende ijzerenklapbrug met bruggenhoofden en kademuren. De Luts dempen en een nieuwe riolering aanleggen zou in ieder geval de soms ondraaglijke stank van het Lutswater tot het verleden helpen. Een gemetselde pijp aanleggen zoals hij er tot 1840 heeft uitgezien en de Luts tot aan Kippenburg uitbaggeren bevorderd ook de doorstroming, dus stankvermindering. Het historisch karakter van Balk bleef hiermee ook bestaan.. |
|
|
|
bron: archief gemeente Gaasterlân-Sleat |
Een ontwerp voor de gemetselde pijp genoemd in bovenstaand artikel getekend door dhr Haitjema van de dienst gemeentewerken van de gemeente Gaasterland. Uiteindelijk is gekozen voor het verwijderen van de bovenbouw van de stalen ophaalbrug en het vastzetten van het brugdek. In de loop van de tijd zijn de liggers en het brugdek vernieuwd en de bruggenhoofden hersteld. |
|
|
bron: Leeuwarder Courant van 29 oktober 1959 |
De gestutte kademuren met links de Meerweg. |
|
|
|
|
|
bron: archief gemeente Gaasterlân-Sleat |
Een modernere versie van een pijpconstructie getekend door Ingenieursbureau Oranjewoud in 1979 |
|
|
In 1983 is gekozen voor een definitieve oplossing door de gehele brug inclusief de bruggenhoofden en een deel van de kademuren aan beide zijden compleet te vernieuwen. Hieronder een tweetal foto's van de brug vlak voor de sloop genomen op 8 mei 1984. |
|
|
|
|
|