|
Op 26 maart 1892 artsexamen genees-, heel- en verloskunde te Amsterdam |
Per 14 april 1892 akte van aanstelling (nr. 28) als officier van gezondheid 2e klasse bij de geneeskundige dienst van het leger in Nederlands Indië. Vestiging te Lange Ruigeweide |
|
 |
 |
bron: Het Nieuws van de Dag van 30 september 1892 |
bron: Het Nieuws van de Dag van 15 oktober 1892 |
|
|
 |
 |
bron: Leeuwarder Courant van 26 mei 1897 |
|
|
bron: Het Nieuws van de Dag van 4 december 1900 >>> |
|
 |
bron: Nederlandse Staatscourant van 8 juni 1912 |
|
 |
bron: Nieuwsblad van Friesland van 20 juli 1912 |
|

|
 |
bron Leeuwarder Courant van 21 oktober 1912 |
|
<<< bron Leeuwarder Courant van 26 augustus 1912 |
|

|
 |
bron: Leeuwarder Courant van 3 januari 1913 |
bron: Nieuwsblad van Friesland van 12 maart 1913 |
|
 |
bron: Het nieuws van de dag van 19 augustus 1913 |
De Maatschappij Gaasterland heeft in 1899 grootse plannen voor de bevordering van het toerisme in Gaasterland. Eén daarvan is de aanleg van een tramverbinding. De Maatschappij Gaasterland heeft deze tramlijn nodig voor de realisatie van hun badplaats Oudemirdum aan Zee met badhotel en het daarbij behorend wandelgebied van 300ha. |
H. Nieveen uit Lemmer en ingenieursbureau N.J. Beversen en J. van Heurn uit Den Haag dienen beide een concessie in voor een stoomtramweg. De route van de aan te leggen tramweg begint op het station van Stavoren. Daarna gaat hij via Warns, Hemelum, Rijs, Oudemirdum, Nijemirdum, Sondel, Jagtlust (bij Wijckel), Balk, Ypecolsga, Woudsend, IJlst richting Sneek. Eén zijtak gaat vanaf Sondel via Tacozijl naar Lemmer. De andere zijtak splitst zich af bij Jagtlust in Wijckel en gaat via Sloten en Tjerkgaast naar Sint Nicolaasga. |
De gemeentes in de zuidwesthoek kiezen voor de Haagse ingenieurs. Op een bijeenkomst gehouden op 20 december 1900 in Amicitia te Sneek licht ingenieur Beversen de plannen toe. In de loop van 1901 en 1902 zeggen de verschillende gemeenteraden en particulieren in totaal f 90.000,- toe aan subsidie na gereedkoming van de tramlijn. |
De gemeente Gaasterland is bereid f 30.000,- te subsidiëren. Ook bij de provincie Friesland is een aanvraag voor subsidie ingediend. Echter, de Provinciale Staten van Friesland gaan niet akkoord met de route over Oudemirdum, Nijemirdum, Sondel. De route van Stavoren naar Balk moet korter via Rijs en Kippenburg. Binnen de raad van de gemeente Gaasterland ontstaan u verschillende discussies. Ten eerste over de hoogte van het bedrag. De raad wil geen 30.000,- maar 25.000,- betalen. Ten tweede over de route. Deze zou ook kunnen gaan via Harich in plaats van Kippenburg. |
De Provinciale Staten gaan in juli 1905 akkoord en willen onder voorwaarden een voorschot van f 120.000,- verstrekken voor de ingekorte versie van de route. De gemeenteraad van Stavoren besluit geen subsidie meer te verstrekken. Een voorstel binnen de raad van Gaasterland om het subsidiebedrag te verhogen naar f 35.000,- haalt geen meerderheid. Uiteindelijk gaan alle gemeentes waar de tramlijn moet komen akkoord. |
Waarschijnlijk heeft het ingenieursbureau problemen met de financiering van het project. Zij vragen steeds uitstel. Gedurende de jaren na 1905 is het plan op diverse plaatsen aangepast. Stavoren is niet meer het beginpunt van de tramlijn. Dat is Molkwerum geworden waardoor Warns wordt overgeslagen. Voor de route Balk – Sneek is een alternatief bedacht via Sloten. En bij de toegang naar Sneek zijn nog meer alternatieven bedacht. Door de Eerste Wereldoorlog zijn de plannen in de ijskast gezet. |
Op 18 augustus 1917 volgt de oprichting van de Spoorweg Maatschappij Zuidwesthoek gevestigd te Sneek. Provinciale Staten van Friesland zeggen in januari 1918 nog extra subsidie toe van fl 6000,- voor het bouwen van een langere brug ergens in het traject. |
|
 |
bron: Nieuwsblad van Friesland van 10 september 1913 |
|
 |
Marcus Bouwman (*1884 te Sondel) |
timmermna te Balk in 1914 |
Lieuwe Venema (*1880 te Gauw) |
chef kaasmaker te Balk in 1914 |
Tjerk Deinema (*1871 te Hallum) |
kaasmaker te Balk in 1914 |
Meindert Dijkstra (*1882 te Nijega, HON) |
kuiper te Balk in 1914 |
Johannes Groenewoud (*1892 te Balk) |
olieslagerknecht te Balk in 1914 |
Johannes Hoekstra (*1891 te Balk) |
drukker te Balk in 1914 |
Bauke Hoekstra (*1895 te Balk) |
drukker te Balk in 1914 |
Stoffel van der Bijl (* 1893 te Lemmer) |
timmerknecht te Balk in 1914 |
Wieberen van der Heide (*1893 te Beetsterzwaag) |
smidsknecht te Balk in 1914 |
K. Hoekstra |
Jisk Zuiderhof (*1878 te Oldeboorn) |
smid te Sloten in 1914 |
Otte Straatsma (*1892 te Sloten) |
inspecteur der ongevallenverzekering in 1919 te Arnhem |
Minne van Dijk (*1891 te Sloten) of |
Marten van Dijk (*1866 te Workum) |
kaasmaker te Balk in 1914 |
Tjeerd Folmer (* 1891 te Wijckel) |
assistent zuivelfabriek te Sloten |
L. Hanzen |
|
bron: Zuidwesthoek (Balkster Courant) van 21 maart 1914 |
|
 |
|
 |
bron: Leeuwarder Courant van 31 december 1915 |
|
<<< bron: Nieuwsblad van Friesland van 9 december 1914 |
|
 |
bron: Nederlandse Staatscourant van 14 februair 1916 |
|
 |
|
De officiële oprichtingsdatum van de VVV in de Zuidwesthoek van Friesland is op 17 mei 1916 te Sloten (Frl). De statuten van de vereniging zijn bij Koninklijk Besluit van 17 augustus 1916 nummer 89 goedgekeurd. |
|
In juni 1917 volgt de eerste gids. Dr. Maurits Moesman is dan al verhuisd naar de volgende standplaats "Gouda". Zijn opvolger dr. J.J. Herman heeft zijn functie in het bestuur van de VVV overgenomen van dr. M. Moesman. |
|
<<< bron: Leeuwarder Courant van 18 mei 1916 |
|
|
|
 |
bron: Nieuwsblad van Friesland van 23 februari 1917 |
|
|
 |
bron: Het Vaderland van 15 maart 1917 |
|
|
 |
 |
bron: Leeuwarder Courant van 13 januari 1920 |
|
<<< bron: Opregte Steenwijker Courant 2 febrauri 1918 |
|
 |
bron: Leeuwarder Courant van 15 juni 1921 |
|